Lasse tror på Enhedslistens chance

For tre år siden flyttede Lasse Harder Schousboe, 50, fra Brønshøj til Skolevej på Fanø. Han havde nemlig fået job som idræts- og mediefagslærer på Varde Gymnasium, og hans vejleder på gymnasiet, Peter Bøgsted, anbefalede ham Fanø. Med sig tog han sin familie, der foruden ham består af hustru og tre hjemmeboende børn. Den fjerde fra et tidligere ægteskab er flyttet hjemmefra.
”Vi søgte fællesskabet, og det kan man finde på Fanø med det rige foreningsliv og det nære lokaldemokrati, der er her. Folk tager godt imod én, især hvis man vil engagere sig,” siger Lasse, der netop er valgt til Enhedslistens spidskandidat ved kommunalvalget i november.
Han har tidligere snust til lokalpolitik i Brønshøj-Husum, og han har været aktiv i Enhedslisten, også kendt som liste Ø, i seks-syv år. Og hvorfor så lige den liste?
”Det er dem, der holder bedst på principperne i disse flagrende tider. Enhedslisten har også en stærk social profil, der fokuserer på de svageste i samfundet,” forklarer han.
Det med at blande sig har han gjort, siden han var 16 år. Han har arbejdet i idrætsforeninger, studenterbevægelsen og i en børnehavebestyrelse, hvor de gjorde meget for at skabe et fællesskab for familierne, blandt andet ved at arrangere gymnastik for børn.
”Og i kraft af det bestyrelsesarbejde blev jeg tit rodet ind i de politiske diskussioner, der var og er i København,” fortæller han.
Hans politiske tankegang er overordnet set, at det handler om at fordele midlerne bedre i samfundet.