Helt generelt vil jeg karakterisere mødet som det mest ustrukturerede møde i byrådet, jeg
har overværet.
Der kom et ekstra punkt på dagsordenen, da Johan Brinck (løsgænger) ikke kunne
komme til mødet. Han har bedt om sygeorlov i 3 måneder. Punktet blev behandlet som det
første punkt. Sygeorloven blev godkendt, og så kunne hans stedfortræder Kim Fischer (A)
deltage i mødet. Lasse Harder Schousboe (Ø) var fraværende og undertegnede deltog
som hans stedfortræder.
Endelig vedtagelse af budgettet for 2025 var første og vigtigste punkt på dagsordenen.
Der var tre budgetforslag at vælge mellem. Men der var et flertal bag forslaget fra De
Konservative, Venstre, Socialdemokratiet og løsgænger Johan Brinck, så det var på
forhånd afgjort, hvilket forslag, der ville blive vedtaget, men forslagene fra dels De
Radikale og Anders Frey (løsgænger) og dels Enhedslisten blev brugt til at markere de
politiske forskelle.
Alle tre budgetforslag indeholdt skattestigninger.
Flertallet havde lagt sig på 26,1 pct., det samme som Esbjerg.
Radikale og Anders Frey havde lagt sig på 26,2 pct.
Enhedslisten havde valgt 26,29 pct.
Til sammenligning er den højeste kommunale skatteprocent på 26,3.
Når alle havde valgt at komme med skattestigninger, hænger det sammen med det forløb
vi har været igennem i år, hvor alle partier gerne vil fremtidssikre økonomien.
Først gennemgik Borgmesteren forløbet op til budgettets tilblivelse. Den var nok kendt for
de fleste, også at man havde måttet starte med et rædselsbudget som var blevet
præsenteret på et borgermøde; vi blev som kommune reddet på målstregen, ved tilførsel
af 20 mill. fra staten.
Det var rædselsbudgettet, som dannede grundlag for de fremsatte budgetter.
Først blev flertallets budget gennemgået af Niels Fischer (C) Erik Nørreby (V) og Mille
Renée Larsen (A). Forinden havde flertallet ændret deres budget, på baggrund af de
massive protester, der havde været, så de tilførte biblioteksområdet 400.000 kr. Det
foregik meget diskret, så jeg er ikke sikker på, at det helt gik op for tilhørerne.
Erik Nørreby gennemgik de enkelte poster på budgettet, så man fik indtryk af, at der dårlig
var tale om besparelser, men er man i tvivl, kan man se på alle de takstblade 2025 der
ligger som bilag til budgetaftalen og som viser for hvem, det bliver dyrere.
Efterfølgende var det Christian Lorenzen (C) der var talsperson for flertalsgruppen. Han
brugte meget tid på at forklare, hvad der var gået forud for flertallets budgetaftale, Han
understregede, at De Konservative havde læst alle høringssvarene og hvis man læser
Budgetforliget kan man se, at stort alle de områder, som høringssvarene vedrører, er
undtaget i besparelserne, dog ikke skolen. Men som Christian Lorenzen sagde, var der
ingen der havde plæderet for bevarelse af biblioteket, så det kom bag på dem, at der kom
voldsomme protester over den besparelse, men nu havde man rettet op på det forhold, så
besparelsen er på linje med de øvrige budgetforslag.
Enhedslisten havde trukket sig ud af budgetforhandlingerne allerede fredag d.27.9 mens
de andre fortsatte. Det var egentlig ikke økonomien der skilte de resterende 10, kunne
man forstå, men det punkt i budgettet som vedrører nedlæggelse af
kommunikationsafdelingen på Rådhuset. Selvfølgelig ville det give nogle økonomiske
konsekvenser, men det var et krav fra flertalsgruppen, at det punkt ikke var til diskussion,
der gjorde at forhandlingerne brød sammen.
Det punkt går ind og rører ved kompetencefordelingen mellem Byrådet og
Administrationen.
Kommunaldirektøren er øverste chef for alle kommunens ansatte, men der er selvfølgelig
ansat chefer for de forskellige områder, som styrer hvert deres område. På Rådhuset er
der to områdechefer en på socialområdet og en på det tekniske område.
Kommunaldirektøren og de to områdechefer udgør Direktionen, som styrer arbejdet på
Rådhuset, herunder ansættelse og fyring af medarbejdere. Byrådet kan fyre
kommunaldirektøren og de politiske udvalg kan indstille at deres områdechef bliver fyret.
Men hvad angår det øvrige personale har byrådet ingen bemyndigelse til hverken at fyre
eller ansætte personale.
Når man forlanger at kommunikationsafdelingen nedlægges, går man meget tæt på at
blande sig i direktionens arbejde. Man kunne have foreslået en besparelse på
administrationen på de 700.000 kr., det havde så været op til Direktionen at udmønte
besparelsen, men det ville flertalsgruppen ikke. Det var åbenbart ikke selve besparelsen,
der var vigtig.
Denne manøvre fra flertalsgruppen er baggrunden for det åbne brev fra
medarbejderrepræsentanterne på Rådhuset, som kunne læses i Fanø Ugeblad sidste
uge.
Efter godt to og en halv time kom budgetforslagene til afstemning.
Enhedslistens: Ø stemte for, C, V og A stemte imod og B og Anders Frey undlod at
stemme.
B og Anders Freys: B, Ø og Anders Frey stemte for og C, V og A stemte imod.
Flertalsgruppens: C, V og A stemte for og B, Ø og Anders Frey stemte imod.
Flertallets budgetforlig med ændringen omkring biblioteket blev altså godkendt.
Da rammen for den kollektive trafik nu er reduceret med 500.000 kr., ønskede Det
Radikale Venstre en mindretalsudtalelse.
B henstiller til, at man i det videre arbejde med udbuddet af den kollektive trafik tager
hensyn til, at telebus og taxa hænger sammen, ved at telebussen så vidt mulig bevares.
Byrådet skulle også vælge mellem statsgaranti eller selvbudgettering. Belært af den
kedelige virkning af statsgaranti i år (jeg har skrevet om det i en tidligere kommentar)
valgte byrådet selvbudgettering for 2025.
Der var også andre punkter på dagsordenen.
Genudbud af kollektiv trafik.
Udbuddet er delt i to delaftaler. Delaftale 1 omfattende almen buskørsel, inklusiv
strandbus, og delaftale 2 omfattende visiteret kørsel og telebus.
Da rammen i den kollektive trafik ifølge det vedtagne budget er reduceret med 500.000 kr.,
og strandbussen nedlægges, med en årlig besparelse på 233.000 kr. til følge, altså en
samlet årlig besparelse på den kollektive trafik på 733.000 kr., foreslås det, at delaftale 1
annulleres, og en ny proces sættes i gang.
Lisbet Petersen