Kommentar til byrådsmødet 17.april 2023

Byrådsmødet d.17.04.23 begyndte med at man lavede ændringer i dagsordenen.
Johan Brink Jensen (A), Christian Lorenzen (C), Erik Nørreby (V) og Mille Renée
Larsen (løsgænger), altså medlemmerne af økonomiudvalget, bortset fra
Borgmesteren, stillede forslag om, at punktet vedrørende ledelsesstrukturen i Fanø
kommune skulle være et lukket punkt.
Det var der ikke enighed om i byrådet. Radikale og Enhedslisten mente ikke, punktet
skulle lukkes. Forslagsstillerne argumenterede med, at man plejede at behandle
punkter om forvaltningen på lukkede møder. På det tidspunkt lå et forslag fra
forvaltningen tilgængeligt på nettet, og jeg forstod ikke hvorfor det skulle lukkes.
Men forslaget blev vedtaget af A, C og V, mens Ø og B stemte imod, da partierne
ønsker størst mulig åbenhed omkring kommunens ledelsesstruktur. Da punktet blev
vedtaget lukket, forsvandt al information om punktet fra nettet.
Derudover ønskede De konservative et punkt fra Børne- og kulturudvalget
behandlet på byrådsmødet, det kom på som sidste punkt på dagsordenen.
Så kom byrådsmødet i gang. De første tre punkter handlede om kommunens
økonomi.
Først Årsregnskab 2022 som skal overdrages til en ekstern revisor samt overførsler
fra regnskab 2022 til budget 2023.
Forvaltningen fik ros fra mange politikere. Der er styr på økonomien.
Derpå Evaluering af den økonomiske politik. Det punkt vedrører de kommende
budgetforhandlinger, idet den økonomiske politik angiver byrådets økonomiske
målsætninger, som forvaltningen skal agere efter.
Målsætningerne er:

1. Resultat af ordinær drift på 5 mio. kr.
2. Anlægsramme over en 4-årig periode på 4 mio. kr. ekskl. ekstern
finansiering og evt. salg af grunde og bygninger.
3. Resultat af skattefinansieret drift, der som minimum kan dække
afdrag på langfristet gæld.
4. Som hovedregel ingen optagelse af lån.
5. Kassebeholdning (opgjort efter kassekreditreglen) på minimum 15
mio. kr.
6. Skatteprocent og grundskyldspromille er som udgangspunkt fast.

Resultatet af ordinær drift skal dække udgifter til anlæg, afdrag på lån samt dække
uforudsete udgifter og/eller styrke kassebeholdningen. Idet afdrag på lån udgør
4mio. kr. årligt, giver målsætningen ikke luft til uforudsete udgifter.
Forvaltningen foreslår derfor at det bør overvejes enten at hæve målsætningen til
overskuddet på den ordinære drift eller indarbejde en ikke-prioriteret reserve i
budgettet.
Forslaget fra forvaltningen blev ikke behandlet på mødet, måske fordi det hører
hjemme under budgetforhandlingerne.
Til gengæld blev der fremsat to ændringsforslag.
Enhedslisten stillede forslag om, at punkt 6 udgår, da de mener, at skatteprocenten
naturligt hører samme med budgettet og ikke som udgangspunkt skal ligge fast.
Forslaget faldt, da kun Ø stemte for.
Der konservative stillede forslag om, at anlægsrammen skulle hæves til 8 mio.kr.
over 4 år, altså med 2 mio. kr. pr. år.
Også dette forslag faldt, da kun C stemte for.
Målsætningen blev vedtaget, da kun Ø stemte imod.
Så nåede vi til Anlægsregnskab for Sønderho Havn. Der havde været en mindre
overskridelse på 12.000 kr. til dækning af udgiften til revision til projektregnskabet,
som var nødvendig for at få tilskud fra Friluftsrådet.
Der var rosende ord til projektet.
Så til lokalplaner:
Endelig vedtagelse af lokalplan 127 for Fanø Bryghus. Sagen har været i offentlig
høring, men ingen gav anledning til ændringer, så planen blev vedtaget.
Ø stemte imod fordi kommunen ikke stiller krav om en støjmur på de områder, der
ligger op ad beboelsesgrunde.
Projektforslag om ændring af plangrundlag for Ejerforeningen Fanø Bad.
Man ønsker at nedrive en hel del af det eksisterende byggeri, herunder badeland og
sportshal. I stedet forhøjes den eksisterende bebyggelse, nogle fra 2 til 3 etager,
mens den bebyggelse, der ligger ud mod Strandvejen forhøjes fra 2 til 4 etager. På
den sydlige del af grunden opføres en fritliggende blok i 2 etager.
Man øger ikke det bebyggede areal for området.

Forvaltningen vurderer at projektet opfylder de krav der er inden for det
pågældende område samt at projektet vil være et væsentligt revitalisering af
området.
Byrådet er enige, så projektet godkendes og ejerforeningen kan gå i gang med
udarbejdelse af nyt plangrundlag for området.
Vinteren er ved at være forbi, men for fremover at kunne spare penge foreslås at
Fanø kommune får et vinterregulativ vedrørende glatførebekæmpelse.
Det har hidtil været således, at alle kommunale veje cykelstier og fortove skulle
ryddes og saltes i tidsrummet 05.00-07.00 uden hensyntagen til hvilken vigtighed
vejen har for trafikken. Det er et meget højt serviceniveau som koster, især i kolde
vintre.
Derfor foreslås det at inddele kommunens veje, cykelstier og fortove i tre
vintervejsklasser med hver deres serviceniveau:
1. Veje, cykelstier og fortove, der saltes før almindelig arbejdstid (5.00-7.00)
2. Veje, cykelstier og fortove, der saltes i almindelig arbejdstid (fra kl.7.00)
3. Veje, cykelstier og fortove, der ikke ryddes/saltes
På den måde kan der skæres kraftigt ned i antallet af overarbejdstimer og forbruget
af vejsalt, og der bliver mulighed for at forhøje serviceniveauet på andre områder
herunder ejendomsvedligeholdelsen, som er et forsømt område.
Det giver en forringelse af kommunens vintervejservice, da flere veje ikke længere
ryddes og saltes.
Det ønskede de konservative ikke, så de ville slette 3. kategori.
Men alle andre stemte for, så forslaget blev vedtaget.
Jeg formoder at man kan gå ind på kommunens hjemmeside og se hvordan der
bliver ryddet der hvor man bor.
Som sidste punkt kom dagplejen. Sagen er foranlediget af, at den ene af de to
dagplejere har sagt op, og man kan ikke skaffe nogle nye. På mødet i Børne- og
kulturudvalget vedtog man at forsøge endnu et stillingsopslag, nu også i lokalaviser
og sociale medier. Ansøgningsfristen udløber 23.april. Men såfremt der ikke
kommer ansøgere, ser man sig nødsaget til at nedlægge den kommunale dagpleje,
da det ikke kan fungere med kun 1 dagplejer.
De konservative vil ikke gå med til, at den kommunale dagpleje nedlægges, og
bebrejdede forvaltningen at de ikke havde fundet en eller flere dagplejere. De

henviste flere gange til fordums tider, hvor Bakskuld skulle lukkes på grund af
manglende børn.
Jeg kan ikke helt se sammenhængen, for man kan godt lade en institution fortsætte
når man har personalet, men mangler børn, selv om det er dyrt, men man kan ikke
køre en institution med børn uden personale.
De konservatives forslag om ikke at lukke dagplejen blev da heller ikke vedtaget,
idet kun C og Erik Nørreby stemte for, alle andre stemte imod.