Læserindlæg fra Fanø Ugeblad

Så er det nye byråd i gang.

Mandag d.21. februar holdt det nye byråd sit første møde, hvor punkterne på dagsordenen havde være igennem de nye udvalg.

To af punkterne, der havde været til behandling i ENT (erhverv, natur og teknik) -udvalget gav anledning til livlig debat.

Det ene var angående en parcel på Kallebjergvej, beliggende mellem skoven, sportsbanerne og Kallebjergvej. I 2015 blev det besluttet, at området skulle udlægges til boligbebyggelse, og blev senest behandlet på et byrådsmøde i 2021, nu kom det så til endelig behandling i byrådet.

Man kunne forstå, at ENT-udvalget ikke havde været enige, men var nået frem til en lav bebyggelse, der så godt det nu kan lade sig gøre falder ind i naturen.

Ved afstemningen i byrådet stemte de tre gamle partier for at påbegynde byggemodningen nu, mens de to nye partier stemte imod, altså 6-5.

De nye partier fik en mindretalsudtalelse med i referatet, hvoraf det fremgik, at de var imod byggeri på netop den grund, på grund af den ligger lige op ad skoven (natur), tæt på boldbaner og festivaller (støj) og endelig trafikken på Kallebjergvej, en vej som krydses af mange skolebørn.

Det andet punkt på dagsordenen, som gav anledning til debat, var en 2-årig standard kontakt, som skal benyttes når kommunen giver cykeludlejere tilladelse til at placere udlejningscykler gratis på kommunale grunde. Pt. er der 1 cykeludlejer, der har anmodet om tilladelse. Forslaget havde været til behandling både i ENT-udvalget og i Økonomiudvalget, som ikke var enige, det første udvalg var for, mens det andet var imod. Derfor kom det til diskussion. De konservative var principielt imod at kommunen skulle udleje noget gratis, men da der netop, hvad angår cykler, er speciel lovgivning, sandsynligvis for at fremme den grønne omstilling, er det ikke et princip, der kan udbredes til hvad som helst. Det endte med flere afstemninger, som udmundede i en vedtagelse af de 2-årige standardkontrakter til cykeludlejere, og De konservative fik tilføjet en mindretalsudtalelse om, at de er modstandere af ”gratis princippet”.

Hvad angik sager, der havde været behandlet i Børne og kulturudvalget, vedtog man at der skulle nedsættes et ungeråd, som skal være med til at bestemme, hvad Ungdomshuset skal bruges til, det ligger dog lidt ud i fremtiden, før huset kan tages i brug, tidsplanen siger sommeren 2023.

Det blev også vedtaget, at børnepasningen fremover er uændret hele året, altså ingen sammenlægninger af institutioner om sommeren.

Alt i alt var det et fredeligt møde. Hvad angår tonen i byrådet, tegner den til at blive god, om den førte politik så også blive det, må tiden vise.

Lisbet Petersen fra Enhedslisten